FAQ - často kladené otázky na téma SEO optimalizace

aneb co byste měli vědět, než si objednáte naše služby.

Tyto otázky nám kladli mnozí zákazníci před Vámi. Je tedy možné, že zde najdete odpověď i na svůj dotaz. Můžete si tak udělat představu o tom, co od SEO optimalizace můžete fakticky čekat.

Otázky

  1. Co je to SEO?
  2. Jaký je správný postup SEO prací?
  3. Jaká je cena za SEO?
  4. Jaká je doba realizace SEO prací?
  5. Za jak dlouhou dobu se dostaví výsledky?
  6. Co jsou zpětné odkazy a proč je vytvářet?
  7. Proč je třeba více budovat zpětné odkazy hlavně na začátku?
  8. Co jsou klíčová slova?
  9. Proč se zpočátku náklady na SEO nevrací tak rychle?
  10. Proč nefunguje platba za SEO až po dosažení pozic?
  11. Proč nejde garantovat pozice ve vyhledávačích?
  12. Lze v SEO vůbec něco garantovat?
  13. Dostanu po dokončení SEO prací nějaký report?  
  14. Lze budovat zpětné odkazy svépomocí?
  15. Co od SEO mohu reálně očekávat?
  16. Proč bych si na SEO měl vybrat právě vaši firmu?


Odpovědi


1. Co to je SEO?

SEO znamená Search Engine Optimization. Česky optimalizace pro vyhledávače. Je to postup, jak a co udělat, aby se web zobrazoval na horních pozicích vyhledávačů na Vaše klíčová slova ve výsledcích přirozeného hledání a vydělával Vám tak více peněz a Vy ušetřili čas jeho správou. Tím, že se web zobrazuje na horních pozicích vyhledávačů na klíčová slova, která jsou pro něj charakteristická, si zajišťuje neustálý přísun návštěvníků, kteří tato slova hledají. To je pro Vás naprosto nejdůležitější. 

Vyhledávače jsou Google, Seznam, BING, YAHOO a další. V Česku se používá převážně Seznam.cz a Google.cz. 


2. Jaký je správný postup SEO prací?

Správně se má SEO - optimalizace webu dělat ještě před započetím prací na nových stránkách. Měly by se totiž vhodně pojmenovat již položky v menu, aby pokud možno obsahovaly hledané výrazy. Vypracovat takové texty do stránek, které obsahují klíčová slova. Rozčlenit web do logických celků nebo podstránek, které lze vždy optimalizovat na nějakou skupinu klíčových slov. Pokud se bude dělat SEO do již hotového webu, je potřeba udělat minimálně všechny tyto úkony:

  • analýza webu
  • analýza klíčových slov
  • analýza pozice ve vyhledávačích na tato slova
  • analýza konkurence 
  • realizace doporučených úprav webu
  • průběžné budování zpětných odkazů


3. Jaká je cena za SEO?

Cena za SEO práce je u každé firmy jiná z důvodu různých režijních nákladů. Počínaje 250 Kč/hod, přes 5000 Kč/hod, až po všelijaké paušální platby, do kterých se skryje leccos.  Někdo platí sídlo firmy na prestižní adrese, jezdí reprezentativním vozem a zaměstnává tým kmenových zaměstnanců. My máme virtuální sídlo a platíme odborníky pouze za odvedenou práci. Nabízíme proto SEO optimalizaci v nižší cenové hladině ale s velkým výkonem. Definujeme přesný počet zpětných odkazů, který se vytvoří a je tak přesně vidět co všechno a za kolik si zákazník koupí a dá se změřit, co mu optimalizace přinesla. Z důvodu, že provedené práce nelze vzít zpět, např. v případě nezaplacení a vzhledem ke špatným zkušenostem z platební morálkou firem se u nás platí dopředu.


4. Jaká je doba realizace SEO prací?

Délka trvání SEO prací a budování zpětných odkazů záleží na tom, co vše se bude dělat. Nepočítejte s tím, že SEO bude druhý den hotové. Udělat všechny potřebné analýzy nějaký čas trvá. Nejdéle ale trvá budování zpětných odkazů - min. 14 dní až měsíc. 

Nesmí se jich totiž vytvářet příliš mnoho najednou, aby se web neohrozil penalizací od vyhledávačů za příliš rychlý nárůst zpětných odkazů, který se jim může zdát nepřirozený. My děláme kolem 20 ti odkazů denně, případně podle situace.

Každopádně SEO nekončí nějakým jednorázovým nákupem zpětných odkazů. Je to trvalá péče o web a soustavné získávání zpětných odkazů.


5. Za jak dlouhou dobu se dostaví výsledky?

Výsledek budování zpětných odkazů v podobě vzestupu ve vyhledávačích se dostaví cca za 30 dnů. Vyhledávače musí nově vytvořené odkazy nebo texty nejdříve najít, načíst - indexovat, vyhodnotit a teprve potom se může projevit vzestup ve vyhledávačích. 

Po vyhodnocení dosažené pozice se potom s tvorbou zpětných odkazů pokračuje dále, dokud se odkaz nedostane na požadovanou pozici.


6. Co jsou zpětné odkazy? 

Zpětný odkaz je, když na nějaké jiné stránce na internetu je zmínka o Vaší stránce na kterou se dá kliknout, a která obsahuje www adresu, případně popis Vaší stránky. 

Bez těchto odkazů vyhledávač Vaši stránku nenajde. Neví totiž co má hledat, protože nezná Vaši www adresu. Teprve až narazí na takový odkaz na jiné www stránce, jeho robot jí navštíví a může načíst její obsah. Teprve potom může vyhledávač zobrazit odkaz na Vaší stránku na dotaz z klíčových slov, která máte na webu. 

Zpočátku je třeba webu pomoci a vytvářet zpětné odkazy uměle. Až bude Váš web známý, lidé na něj budou více odkazovat spontánně sami.


7. Proč je třeba budovat zpětné odkazy?

Na začátku cesty webu na horní pozice vyhledávačů je třeba budovat zpětné odkazy intenzívněji, aby web překonal svoji současnou konkurenci a dostal se před ní na vyšší pozice ve vyhledávačích. 

Potom je možno zvolnit ale zase jen tak, aby Váš web konkurence z pozice nesundala. Zpětné odkazy mají tendenci mizet. Někde je smažou, jiný web skončí, jinde zapadnou hluboko do vnitřní struktury stránek. 

Platí zde, že pravidelná investice do budování zpětných odkazů se vyplácí, protože potom bude Vaše pozice ve vyhledávačích na horních pozicích a Vy tak budete podstatně více vydělávat.


8. Co jsou klíčová slova?

Klíčové slovo (key words, zkratka "kw") charakterizuje obsah Vašeho webu a umožňuje lidem Váš web nalézt pomocí vyhledávačů. 

Klíčových slov na jedno téma může být i velké množství - klidně i několik tisíc nebo také pouze jedno. Pokud se ve vyhledávači Váš web nezobrazuje na Vaše důležitá klíčová slova, je to jakoby neexistoval. Různá klíčová slova musí být v textu na různých podstránkách Vašeho webu a pak při tvorbě zpětných odkazů je vhodné propagovat dané klíčové slovo a stránku, kde se to slovo nachází. 

Klíčové slovo může být jedno nebo i více slovné, potom se tomu říká klíčové sousloví.
Např.: jednoslovné "ubytování"
Víceslovné "ubytování v soukromí"
Klíčové sousloví " ubytování v soukromí Praha"

Jednodušší je cílit na sousloví než na jednotlivá klíčová slova. Jednodušší je cílit na méně hledaná klíčová slova, která ale jsou také zdrojem dobré návštěvnosti.


9. Proč se zpočátku náklady na SEO nevrací tak rychle?

Čím výše se bude zobrazovat odkaz na Váš web, tím více budete prodávat a náklady se Vám začnou vracet. Jenže nejdříve se tam musíte dostat a to prostě nějakou dobu trvá.
Řešení je PPC reklama.
Správně by se počáteční náklady na propagaci webu ve vyhledávačích měly rozdělit mezi budování zpětných odkazů a PPC reklamu. PPC reklama Vám zajistí okamžité zviditelnění ve vyhledávačích a přísun návštěvníků. Musíte ale neustále platit za prokliky. 

Současně s tím je třeba budovat zpětné odkazy, které Vám potom zajistí horní pozici v přirozených výsledcích hledání ve vyhledávačích. 

Jakmile budete nahoře, můžete přestat platit PPC reklamu, případně platit pouze ta slova, na která se Vám nedaří být nahoře v přirozených výsledcích.

10. Proč nefunguje platba za SEO až po dosažení pozic?

SEO firmy nevlastní vyhledávače. Nemohou tak rozhodovat o jejich algoritmech, na jejichž základě se v nich řadí výsledky. Nemohou vědět co udělá Vaše konkurence, když Váš odkaz začne soupat. 

Nemohou nést následky za nevhodné odkazy, které se mohou někde vynořit v souvislosti s Vaším webem. Nemohou nést finanční břemeno někdy i několika měsíční intenzivní práce, kdy je třeba platit i subdodavatele dalších prací: copywritery, likbuildery a další specialisty. 

SEO firma nemůže nést náklady na dosažení pozic webu, když jeho majitel nechce nebo nemůže investovat, ale schovává to za motivační cíl pro SEO firmu.


11. Proč nejde garantovat pozice ve vyhledávačích?

Jak je uvedeno výše, SEO firmy nevlastní vyhledávače. Nemohou tak v žádném případě garantovat pozici, na kterou se odkaz na Váš web dostane. Nevíme, jak se zítra změní vyhledávací algoritmus. 

Nevíme, co bude dělat Vaše konkurence, když zjistí, že jí jdete po krku. Nevíme, co na stránkách sami zkazíte, např. zkopírujete text z jiného webu atd. 

Prostě korektní SEO firma garantovat pozice nemůže. Pokud někdo takovou garanci pozice nabízí, je to podvod na základě šikovně sepsané smlouvy, kdy z Vás bude pouze tahat peníze.


12. Lze v SEO vůbec něco garantovat?

Rozhodně ano. Pokud budete mít správně optimalizovaný web, tak po vytvoření zpětných odkazů můžeme garantovat vzestup ve vyhledávačích na Vaše klíčová slova. 

Výše dosažené pozice závisí od počtu zpětných odkazů a konkurenčnosti prostředí Vašeho webu. V dnešní době je obrovské množství webů a tak je třeba ve většině případů investovat drobnou částku do zpětných odkazů prakticky soustavně.


13. Dostanu po dokončení SEO prací nějaký report?

Ano, po dokončení SEO prací Vám pošleme souhrnný report - seznam, ze kterého je přesně vidět, jaké odkazy, v jakém množství, na jaká klíčová slova kam a kdy se vytvářely. 

Tento report je základ pro další SEO práce a budování zpětných odkazů.


14. Lze budovat zpětné odkazy svépomocí?

Hovězí svíčkovou na smetaně si také můžete uvařit sami, pokud to umíte, nebo pokud budete mít recept. Stejně tak u SEO je třeba ovládat určité odborné znalosti, neustále se vzdělávat v oboru, sledovat SEO trendy, diskuse odborníků, absolvovat placená odborná školení, studovat odbornou literaturu.

Taky to ale můžete zkazit, stačí třeba vložit odkaz někam, kde mu budou dělat společnost "špatní sousedé" - prostě kolem něj budou "nevhodné odkazy" na stránky propagující warez, porno, gambling nebo alkohol, tabák a už se vezete.
Penalizovanou stránku není nijak jednoduché a levné opět vytáhnout nahoru.


15. Co od SEO mohu reálně očekávat?

Váš web by po aplikaci SEO balíčku měl vystoupat na vyšší pozici na Vaše důležitá klíčová slova, než byl před tím. Potom můžete očekávat především vyšší návštěvnost a tím pádem zisk z webu. Pokud po aplikaci jednoho balíčku nevystoupá na horní pozice, je třeba postup opakovat.
Je ale chyba si myslet, že dosažením horních pozic práce na SEO skončí. Jsou další klíčová slova, na která by se hodilo být nahoře. Začne Vás nahánět konkurence, protože budou chtít zpět na pozice před Vás.


16. Proč bych si na SEO měl vybrat právě vaši firmu?

Protože Vám ušetříme peníze za SEO služby oproti jiným agenturám.
Protože Vám vyděláme peníze díky tomu, že budete na horních pozicích a budete mít více návštěvnků, kteří hledají Váš produkt/službu/řešení.
Protože dosahujeme velmi dobré výsledky.
Protože máme v SEO a tvorbě zpětných odkazů dlouholetou praxi.
Protože máme příznivý poměr cena/výkon.
Protože vždy splníme co slíbíme.
Protože Vám můžeme garantovat skutečné zvýšení pozice Vašeho webu ve vyhledávačích.


Velmi rád rozšířím tento dokument o Vaše další dotazy, pokud mi je pošlete a budu schopen na ně odpovědět.